COMUNICACIÓ

Mesa Social de Concertada

concertada2 concertada1

Patronals, cooperatives i sindicats s'uneixen per a consensuar propostes, però asseguren que no busquen pressionar a Educació. FSIE IB participà ahir, a la Cambra de Comerç de Palma, en la formació de la Mesa Social de l’Ensenyament Concertat, la primera d'Espanya que no inclou a l'Administració educativa, segons els fundadors.

La nova entitat està formada per patronals i titulars de centres com Escola Catòlica, Associació de Centres d’Ensenyament dels Illes Balears (CECEIB), Federació d'Escoles Infantils de la Petita i mitjana empresa de Balears (FEIPIMEB), Unió d'Associacions, Centres i Federacions d'Assistència a Persones amb Discapacitat de Balears (UNAC) i el Fòrum per la Qualitat (FOQUA). També inclou a la Va unir de Cooperatives de Treball Associat dels Illes Balears i tots els sindicats del sector concertat, com a USO, STEI, FSIE, UGT i CCOO.

NOVETATS SOBRE LA MESA DE NEGOCIACIÓ DEL VII CONVENI DE CONCERTADA

VII CONVENIO CONCERTADALa Mesa negociadora del VII Conveni de Concertada s'ha reunit per a negociar diverses qüestions relatives a l'esmena de les taules salarials per a adaptar aquestes al SMI, l'adaptació del VII Conveni a la reforma laboral en matèria de contractació i la revisió del complement de sortides de més d'1 dia de durada.

Respecte a les taules salarials, el Ministeri de Treball requereix a la Mesa negociadora del Conveni l'adaptació de les taules salarials 2022 dels llocs de treball del personal administratiu i de serveis generals amb salari per sota del SMI 2022 com a requisit previ a la publicació en el BOE. En les taules salarials, per a aquestes categories, es va pactar una pujada del 2,94% respecte a les de 2021, pujada superior a la resta de categories (2%), i ara s'afegeix un nou complement al SMI de 2022 i un complement addicional temporal per a aquest any 2022.


Pel que fa als canvis per la Reforma Laboral, canvien les modalitats contractuals. En concret, hi ha novetats en les modalitats formatives, els contractes per obra o servei (que deixen d'existir), s'implementa la regulació dels contractes fixos discontinus i es regulen els nous contractes de durada determinada per circumstàncies de la producció en les seves diferents modalitats.


Sobre els complements de sortides, s'estableixen noves quanties per a 2022 en funció de la naturalesa del dia, si és lectiu o no lectiu de presència obligatòria en el centre i si coincideix amb una sortida nacional o internacional.


Compartim més informació de cadascuna d'aquestes qüestions.
Documents relaccionats:

FSIE APEL·LA A LA RESPONSABILITAT DE LES AUTORITATS EDUCATIVES I DE TOTS EN EL DIA INTERNACIONAL CONTRA L'ASSETJAMENT ESCOLAR

AssatjamentEscolarEl 2 de maig se celebra el Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar. Es tracta d'una data que visibilitza un problema que sofreixen nens i adolescents en els centres educatius i davant el qual la societat en general sembla haver-se conscienciat més durant els últims anys, encara que continua existint més del que ens agradaria.
Entenem per "Assetjament Escolar" les amenaces, la intimidació, les manipulacions i agressions físiques i/o verbals que sofreix un estudiant per part d'un company o de varis. Segons la ong Bullying Sense Fronteres, prop del 70% dels estudiants sofreix agressions, una xifra potser excessiva,que UNICEF rebaixa fins al 33%. En qualsevol cas, es tracta d'un percentatge bastant elevat i preocupant, perquè les conseqüències que té en els menors poden ser greus, provocant baix rendiment escolar, depressió, dificultats en les interaccions socials, baixa autoestima, fins i tot idees d'acabar amb la pròpia vida.
El fundador de la ong Bullying Sense Fronteres, Javier Miglino, va promoure en 2013 reivindicar el 2 de maig la lluita contra l'"assetjament escolar", entenent que es tracta d'una situació prou important per a parar esment especial. Aquest mateix any, UNICEF va decidir incorporar la data al calendari de cites reivindicatives. Miglinio considera que "el bullying és un enemic silenciós que es nodreix de tres verins: la solitud, la tristesa, la por".
La utilització de les xarxes socials ha canviat la manera en la qual els estudiants s'interrelacionen. Respecte al tema del "assetjament escolar", la presència digital pot suposar un agreujant en els menors, ja que el que fa anys es quedava en l'horari escolar ara continua en la xarxa a tota hora. I l'abast és major.
Des de FSIE manifestem el nostre ferm compromís amb una societat que promogui els valors del respecte a la dignitat de totes les persones i convidem a tots a exercir la responsabilitat amb aquesta mena de conductes indesitjables. Animem als professionals de l'ensenyament i als professionals que treballen en centres d'atenció a discapacitat que encarnin aquest valor del respecte que esmentem.
Per tot això, i fins i tot admetent que la nostra societat està cada vegada més conscienciada del problema, que per desgràcia encara continua existint, convidem als professionals d'aquests sectors a conèixer més sobre com prevenir l'"assetjament escolar" per a fer front a aquestes situacions. I llancem un missatge concret als estudiants en particular que no siguin part del problema, sinó de la solució.

FSIE ASSENYALA ELS RISCOS DE LA TECNOLOGIA EN EL TREBALL

salutlaboralIG
A escassos dies del Dia Internacional del Treball, la comunitat internacional celebra el Dia de la Salut i Seguretat en el Treball, entenent que aquests aspectes són també molt importants i que se solen passar per alt.

En efecte, les condicions professionals i econòmiques són essencials per a tota ocupació, però també ho són les condicions de salut i de seguretat. Des de FSIE som conscients plenament que tot entorn laboral ha de garantir tant la salubritat com la protecció dels empleats i que no sempre se li atorga suficient valor.

Durant la pandèmia de la COVID-19, els treballadors dels centres educatius, tant docents com personal d'administració, estan havent de fer un esforç extraordinari per a combinar les seves tasques presencials amb l'àmbit digital, per a garantir que tots els estudiants reben el seu dret a l'educació, fins i tot quan contreuen una malaltia. Aquesta situació és una realitat que suposa una dificultat evident, perquè molts professionals no dominaven, fins i tot no coneixien, algunes de les eines necessàries per a educar a través d'Internet. Igualment, el personal de serveis dels centres educatius està treballant en unes circumstàncies noves per a garantir l'òptim funcionament d'aquests.


Per part seva, els professionals de l'atenció a persones amb discapacitat també estan fent un esforç notable, i el van realitzar en els moments més durs del confinament, desenvolupant la seva labor amb el risc de contagiar-se per la COVID-19 i amb la incertesa generada d'aquesta situació i de l'ambivalència del protocol sanitari.

Amb l'objectiu de minimitzar els contagis, des de FSIE insistim en la necessitat que els espais de treball estiguin correctament ventilats, més encara ara que no és obligatori l'ús de la màscara en interiors. Recordem que la pandèmia no ha acabat i que cal ser responsables, mantenint les mesures sanitàries recomanades.


No obstant això, des de FSIE hem decidit aprofundir enguany en la salut en el teletreball, una realitat que afecta cada vegada més professionals i que influeix també fins i tot en aquells que treballen de manera presencial. Treballar en connexió amb la tecnologia representa nombrosos beneficis, com a rapidesa i comoditat, però també implica una sèrie de riscos per a la salut i la seguretat que recordem.

 A nivell físic, dedicar molt de temps a treballar des de l'ordinador i el mòbil pot suposar danys en els músculs de l'esquena i el coll i en la sequedat dels ulls; també pot provocar mal de cap.
 A nivell psicològic, implica un major nivell d'estrès, per exemple, i una certa dependència del treball. La idea d'estar connectats a tota hora pot significar que no desconnectem ni descansem correctament i això és perillós, per a la salut i el rendiment laboral.

Des de FSIE animam a tots els treballadors al fet que estiguin informats d'aquests riscos i que posin de la seva part per prevenir conductes lesives. Sovint, ningú millor que un mateix pot conèixer i remeiar aquests riscos que suposa el teletreball i la connexió digital.

 Per a anticipar-se i reduir els riscos físics, recomanem utilitzar un material de treball adaptat: una cadira amb un respatller que pugui modificar l'altura, disseny ergodinámico i resposabrazos; i un monitor situat a una distància considerable, entre els 45 i 65 centímetres, i coincidint la seva part de dalt amb l'altura dels ulls. També recomanem baixar la lluentor de les pantalles i adoptar descansos breus però freqüents per a mirar a distàncies llunyanes, la qual cosa ajuda a canviar l'enfocament, augmentar la freqüència del parpelleig i reduir la sequedat de la llàgrima i altres problemes de visió.
 Per a anticipar i reduir els riscos psicològics, recordem tant als treballadors com als centres educatius que els treballadors tenen dret al seu descans i que l'obligació de respondre missatges fora de l'horari establert està contemplat com un incompliment de la llei. De manera excepcional, quan la situació ho requereixi, pot fer-se, però no convé abusar en aquesta mena de situacions ni oblidar que el correcte és treballar en l'horari estipulat.